Cieľ - Viem čo chcem.
Ako spoznať svoje vlastné ciele:
Bez cieľov a plánov na ich dosiahnutie ste ako loď, ktorá vyplávala bezcieľne na more.
Sila vizualizácie cieľov
Milionári, Olympijskí víťazi, Lídri biznisu… svorne hovoria:
„Pre vytvorenie vašej budúcnosti snov, si vizualizujte svoje ciele!“…
Snívanie víťazov = Snívanie vo veľkom
Ľudia, ktorí dosahujú mimoriadne úspechy (v biznise, v športe, vo vzťahoch…), majú jedno spoločné: Snívajú vo veľkom!
Napríklad jedna z najúspešnejších tenistiek na svete, Mária Šarapovová, uvádza, že si vizualizuje svoju skvelú budúcnosť a to jej pomáha vyhrávať najväčšie tenisové turnaje na svete.
Šarapovová si nepredstavuje len špecifické, jednotlivé ciele, ako napríklad, že vyhráva Grand Slam. Predstavuje si aj to, ako výhra môže zmeniť jej život a aký bude mať pocit z týchto zmien. Tak ako všetci úspešní športovci, aj ona v predstavách vidí seba, ako získava zlato(!), nie striebro alebo bronz.
Keď chcete byť šampiónom, vizualizujte ako šampión. Malé očakávania totiž prinášajú malé výsledky.
Keď sa niektorí ľudia dostanú do situácie, ktorá od nich požaduje vysoké výsledky (vystúpenie na verejnosti, obchodné stretnutie, športové zápolenie…), iba dúfajú, že sa nestrápnia. To je hrozné mrhanie potenciálom!
Najlepšia slovenská špičková lyžiarka Petra Vlhová sa v mnohých rozhovoroch pred pretekmi vyjadruje štýlom: Chcem/Idem to vyhrať. Je jasné, že zakaždým nevyhrá, no preto, že hovorí a myslí ako víťaz (a samozrejme na sebe maká ako víťaz), patrí dnes k absolútnej svetovej špičke.
Začnite vždy želaným cieľovým stavom
Keď uvažujete nad nejakou dôležitou budúcou udalosťou, napríklad prezentáciou, začnite predstavou pozitívneho cieľového stavu. V tom vám veľmi pomôže, keď si položíte otázku: „Podľa čoho zistím, že to dopadlo skvele?“
Táto otázka vám pomôže naladiť sa na konečný cieľový stav. Väčšina ľudí robí chybu v tom, že to robia presne naopak. To znamená, vizualizáciu začínajú jednotlivými krokmi, ktoré vedú od štartu k cieľu.
Lenže pre podvedomie je oveľa účinnejšie pri vizualizovaní začať na konci – takzvaným optimálnym cieľovým stavom.
Vizualizujte vo všetkých piatich zmysloch
Skúsme praktický príklad: Podľa čoho vy sami zistíte, že napríklad vaša prezentácia v budúcnosti dopadla super?
Možno podľa toho, že vidíte spokojné tváre v publiku, ako sa na vás usmievajú? Čiže pri vizualizovaní všetkými zmyslami sa najprv zamerajte na to, čo v tej situácii vidíte. Všimnite si okrem publika aj iné detaily, ako prostredie, farby, flipchart (ak tam je flipchart) a ostatné predmety, či ľudí.
Keď už to všetko vidíte, tak prejdite na sluch. Čo v tej predstave počujete? Možno hlasný potlesk publika, ktoré vás odmeňuje za vašuprezentáciu? Zamerajte sa na zvuky, ktoré vo vizualizovaní svojej pozitívnej budúcnosti počujete.
A takisto môžete pridať vône (každý priestor má svoju špecifickú vôňu). Chuť vody položenej na stole. Dotyk prúdiaceho vzduchu na pódiu, teplo reflektorov na tvári…
Čo v tej situácii cítite? – Tu pripomínam, že je dôležité, aby ste mysleli v konečnom cieľovom stave, to znamená, keď už tá situácia pre vás dopadla veľmi dobre. Čo teda cítite na konci prezentácie, keď dopadla super? Možno spokojnosť? Úľavu? Radosť? Precíťte ten pocit a spojte ho s tým, čo vidíte a počujete… Nadšené publikum, ktoré sa spokojne usmieva.
Dosahovanie cieľov
Dosahovanie cieľov môžem prirovnať k pečeniu chleba:
Krok 1: Najprv si potrebujete definovať, aký chlieb chcete upiecť.
Krok 2: Následne zvolíte ingrediencie a pridáte ich v presnom poradí (keď to urobíte správne, chlieb bude „na pozadí“ za vás pracovať, napríklad tým, že pekne nakysne).
Krok 3: Dáte piecť (kontrolujete konzistenciu a vzhľad + regulujete teplotu).
Krok 4: Vydržíte kým sa chlieb dopečie a následne dokončíte čo ešte treba.
Krok 5: Hotovo! Môžete si vychutnať skvelý chlieb Nemusíte byť génius, aby ste upiekli lahodný chlieb. Potrebujete však poznať a dodržať recept. (ak ho nedodržíte, môže vzniknúť chaos – tvrdý, nedopečený, nechutný, spálený chlieb, dym, popálené ruky…).
To isté platí aj pri dosahovaní cieľov:
Krok 1 – Najprv si svoj cieľ potrebujete nadefinovať. Čo presne chcete dosiahnuť? (Pozor však na chyby, ktoré spôsobujú, že sa môžete hneď na začiatku ubrať nesprávnym smerom.)
Krok 2 – Potom potrebujete namiešať (v správnom poradí) vhodné „ingrediencie“, aby vám váš cieľ „chutil“. PLUS, aby mohol „na pozadí“ za vás pracovať (ako keď chlieb sám od seba kysne).
Krok 3 – Až teraz je čas, váš cieľ „dať do rúry“. To znamená, že až teraz idete do akcie a vyhodnocujete, ako sa vaša cesta vyvíja. (Pozor – tu je nutné umne korigovať váš smer. Inak riskujete, že na konci budete z výsledku veľmi sklamaní.)
Krok 4 – Vydržať aj keď sa objavia náročnejšie obdobia. Nevzdať sa pred dosiahnutím cieľa si vyžaduje disciplínu a niekedy aj prekonať sám seba.
Krok 5 – Ak všetko urobíte správne, môžete si so skvelým pocitom užiť výsledky Nemusíte byť génius, aby ste dosahovali veľké ciele. Potrebujete však poznať a dodržať recept. (ak ho nedodržíte, môže vzniknúť chaos – boj, námaha, nechuť, vyčerpanosť, nespokojnosť, frustrácia…)
Správne nastavenie cieľov
Smart ciele
Nastavenie SMART cieľov je vhodné vtedy, keď si chceš ujasniť predstavu o tom, čo vlastne chceš dosiahnuť, keď chceš zistiť, na čo sa máš zamerať, a ako sa k výsledku dostať čo najefektívnejšie. Čo skratka SMART znamená? Každé písmenko predstavuje jednu charakteristiku cieľa, teda aký by tvoj cieľ mal byť: